Wlacz obsluge obrazkow w przegladarce by zobaczyc obrazek Autor: Piotr Pawlaczek IV rok AIR/ARS
Metody i algorytmy sztucznej inteligencji - raport z projektu
Data: 18 czerwca 2007
Politechnika Wrocławska


System doradczy licytacji gry w brydża dla początkującego gracza


  1. Opis zadania
  2. Implementacja i zastosowana metoda
  3. Działanie systemu
  4. Dyskusja i testowanie wyników
  5. Wnioski
  6. Bibliografia

1. Opis zadania

Zadanie polegało na stworzeniu systemu, który w fazie początkowej rozgrywki brydżowej zwanej licytacją, pomaga podjąć graczowi właściwą decyzję.

Program dedykowany jest dla graczy początkujących, którzy nie mają obycia z grą w brydża, a chcieliby nawiązać kontakt z partnerem podczas licytacji, poznać podstawy negocjacji, zakosztować pierwszego smaku zwycięstwa....

Założeniem jest, że gracz:

By na początku nie komplikować rzeczy prostych, pomijane są w programie metody używane przez profesjonalistów takie jak: kontry, blefowania, forsowania, sztuczne odzywki i tym podobne. Początkujący gracz nie musi również uczyć się systemów licytacyjnych ani konwencji.


2. Implementacja i zastosowana metoda

Do implementacji zadania wybrałem system CLIPS (C Language Integrated Production System) opracowany przez NASA / Johnson Space Center jako język służący tworzeniu systemów ekspertowych. Program napisany w Clipsie stanowi bazę wiedzy złożoną z faktów i reguł. Składnia tego języka jest podobna do składni języka Lisp - wszystkie wyrażenia symboliczne są objęte nawiasami. Obecnie zarówno wersja pod system Windows, jak i systemy UNIX-owe dostępna jest na zasadach public domain dla dowolnych zastosowań.

Metoda rozwiązania problemu to system regułowy, pozwalający na przeprowadzenie określonych akcji w przypadku wystąpienia odpowiednich faktów. Fakty natomiast związane są z wiedzą aprioryczną oraz interakcją użytkownika systemu.



3. Działanie programu

W pierwszej fazie program ma za zadanie wyłuskać jak najwięcej informacji od gracza w krótkim czasie. W tym celu zadaje pytania o ilość kart w każdym kolorze oraz o siłę karty. Są to inforamcję zupełnie wystarczające do określenia jak ma przebiegać w późniejszym czasie licytacja. Kolejną czynnością jest pytanie, czy użytkownik programu zaczyna licytację, czy też jego partner. W pierwszym przypadku, korzystając z reguł system zwraca propozycję. Propozycją jest odzywka, którą gracz może później wykorzystać w prawdziwej grze. W przeciwnym razie, gdy zaczyna nasz partner - dowiadujemy się co zalicytował i wprowadzamy do systemu, który zaproponuje nam odpowiedź.

schemat 


4. Dyskusja i testowanie wyników

Wyniki działania programu skonfrontowane zostały z programem easy bridge (freeware) oraz moimi doświadczeniami. Jako, że ilość reguł wprowadzanych w system jest miarą jego efektywności ciężko postawić obiektywną diagnozę jak właściwie program radzi sobie z przebiegiem całej licytacji. System posiada dość dużą bazę dla początkowych odzywek i na 30 uruchomień programu easy bridge 22 razy dawał taką samą diagnozę, w późniejszych jednak stadiach (szczególnie faza szlemowa) często bywały rozbieżności.

easybridge 

zrzut z programu 

N W S E
1d pass 3d pass
5d pass pass pass
pass

Clips

N W S E
1d pass 3d pass
3nt pass 4d pass
5d pass pass pass
pass

Easy Bridge

Przyczyną tego jest to, że system potrzebuje ogromnej ilości reguł by móc sprawnie funkcjonować. Ponadto istnieją zapewne różnice w regułach stosowanych przez mój system, a program easy bridge. Efektywność mojego programu na próbie 30 gier to 66% dla pierwszych dwóch odzywek, a 30% dla kolejnych.


5. Wnioski

Stworzenie programu doradczego w licytacji brydżowej jest zadaniem trudnym i złożonym. Ilość reguł w grze oraz zasad panujących przy stole jest ciężka do ogarnięcia przez jedną osobę. Jako spostrzeżenia z wykonanej pracy mogę napisać, że systemy regułowe idealne są w przypadku korzystania z jednego systemu licytacyjnego, w przypadku chęci stworzenia programu uniwersalnego dla bardziej zaawansowanego użytkownika, lepszą metodą będą narzędzia statystyczne. Niemniej jednak program spełnia swoją funkcję jako zbiór podstawowych reguł rządzących licytacją dla początkującego gracza. System pozostaje otwarty na wprowadzenie kolejnych reguł co może go znacznie udoskonalić szczególnie w takich partiach gry, gdzie suma punktów gracza i partnera jest duża, a układ sprzyjający.


6. Bibliografia

http://www.bridge.pl/

http://www.ghg.net/clips/download/documentation/usrguide.pdf

Izdebski W., Michniewski L., Pomianowski J., Stadnicki L: Brydż dla wszystkich.


Valid XHTML 1.0 Transitional